slogan

#GraziaHealthChallenge: Tips voor high intensity trainen

De afgelopen maanden stonden geheel in het teken van de Grazia Health Challenge: twaalf redactieleden probeerden verschillende sporten en diëten uit. 

Tips voor high intensity trainen

Grazia's Emma trainde bij HIGH STUDIOS (voorheen HIGH45): een high intensity boutique studio in Amsterdam gebaseerd op 45 minuten High Intensity Interval trainingen, waarmee je in een korte tijd een maximaal aantal calorieën verbrandt, spiermassa opbouwt en snel fit wordt. Lijkt high intensity trainen jou ook wel wat? Lees deze tips voordat je begint!

1. Doordat de workouts intensief zijn en er veel verschillende oefeningen zijn, raden wij aan dit soort trainingen te doen onder begeleiding. Met name als je nog geen ervaring hebt. Doordat iemand op je let, heb je meer aan de training, door het juist uitvoeren van de oefening voorkom je blessures en is het effectiever.

2. Iedereen kan high intensity Interval trainingen doen, maar luister naar je lichaam. Op je eigen niveau kun je elke workout volgen.

3. Drink water. Als je intensief traint, heb je vocht nodig om te hydrateren. Daarnaast moeten afvalstoffen toch worden afgevoerd.

4. Je hebt voldoende slaap nodig om te herstellen. Wanneer je te weinig slaapt, krijg je alleen maar cravings, heb je meer trek en herstel je minder goed na een intensieve workout.

5. Je krijgt geen six-pack als je alleen je buik traint. Juist wanneer je de grotere spiergroepen traint (zoals je benen of rug), verbrand je meer omdat dit meer energie kost. Hierdoor krijg je eerder een strakke buik, dan wanneer je die sit-ups blijft doen.

6. Doordat een high intensity training ervoor zorgt dat je ook na je training blijft verbranden, is het goed om je reserves aan te vullen. Wij raden aan om dit met producten te doen die hoger zijn in eiwitten zoals een eiwit shake gecombineerd met banaan. Hierin zit magnesium, wat goed is voor je spierherstel.

7. Niet bang zijn om te kiezen voor zwaardere gewichten! Vrouwen denken vaak dat het gebruik van zwaardere gewichten zorgt dat je snel bulky wordt. Met HIIT trainingen word je dat niet, omdat de trainingen meer gericht zijn op verbranding. Het is juist goed om jezelf te blijven uitdagen en niet elke keer voor hetzelfde gewicht te blijven kiezen. Dan maak je namelijk ook geen progressie.

8. Als je besluit om high intensity te trainen omdat je fitter wil worden, is het goed om te beginnen met drie keer per week sporten. Je zult dan merken dat je al na een paar weken verschil gaat maken. Je kracht neemt toe, je conditie verbetert, je wordt strakker en je krijgt veel meer energie. Wanneer je één keer per week een training doet, zul je merken dat je daardoor elke week toch weer opnieuw begint en je lichaam elke keer moet wennen aan de training.

9. Een HIIT training is niet alleen goed om af te vallen, maar is ook goed als je bijvoorbeeld aan het trainen bent voor een marathon of als je aan een teamsport doet zoals Hockey, omdat je conditie verbetert door de manier van trainen en een HIIT training je zuurstofopname vergroot. Door het krachtelement zorg je er juist voor dat je sterker wordt en minder snel blessures krijgt.

10. Enjoy the ride! Met een HIIT training ga je vaak buiten je comfort zone. Het zijn trainingen die je uitdagen, maar er daardoor ook voor zorgen dat je na de training met een voldaan gevoel weggaat en een zogeheten HIGH gevoel eraan overhoudt.