slogan

#GraziaHealthChallenge: Tips om clean te eten

De afgelopen maanden stonden geheel in het teken van de Grazia Health Challenge: twaalf redactieleden probeerden verschillende sporten en diëten uit. 

Zonder honger

Grazia's Anne wilde in shape de zomer in met behulp van Clean Meals. Wil jij ook clean eten? Lees mee hoe je dat doet.

1. Plan je eetmomenten en houd je (zoveel mogelijk) aan dat schema
Nuttig tussen de maaltijden een (eiwitrijke maar toch magere) snack om zo bloedsuiker-dips en daarmee snack attacks te voorkomen.

2. Drink voor elke maaltijd een groot glas water
Omdat water vult zult je eerder (op zo’n 80% van je maag capaciteit) stoppen met eten. Dat is maar goed ook, want het duurt zo’n 10 minuten voordat je hersenen het signaal hebben ontvangen vanuit je maag dat deze (genoeg) gevuld is. In die 10 minuten over-eet je jezelf dus eigenlijk.

3. Eet eiwit-rijk en mager
Liefst kip, kalkoen, witte vis en/of vegetarische eiwit producten met veel verse groenten. Kort door de bocht: eiwit verzadigt, waardoor de kans groter is dat je eerder stopt met eten.

4. Vermijd zoveel mogelijk vet (sauzen & marinades)
Schrik niet: in 1 gram vet zit meer dan 2x zoveel calorieën dan in eiwitten of koolhydraten. En inderdaad, dat wil je niet!

5. Drink niet tot nauwelijks calorieën zeggen wij altijd
Verse fruitsappen, frisdranken én natuurlijk alcohol zijn suiker ‘bommetjes’. Suiker laat je bloedsuikerspiegel in rap tempo stijgen, wat voor schommelingen zorgt en uiteindelijk voor cravings in zoete dingen en vettigheid (wat je nou juist wil vermijden). Maar goed, een diner is meestal een stuk gezelliger met wat alcoholische versnaperingen en soms moet je jezelf ook wat gunnen anders wordt het wel heel saai en dat houdt niemand (lang) vol…

6. BEWEEG!
Ben je geen fanatieke sporter, maak dan lange wandelingen. Zo hou je je stofwisseling gaande en verbrand je toch wat calorieën. Want uiteindelijk draait het allemaal om één ding: je energie (calorie) balans. Eet je meer calorieën dan dat je verbruikt, dan start je het proces van aankomen op. En visa versa natuurlijk!

7. Ga op tijd naar bed
Als je niet goed uitrust, compenseer je dat door meer te gaan eten. En meestal grijp je in zo’n geval niet naar een extra portie broccoli, maar naar iets hoog in suiker en vet.

8. Omring je met mensen met een healthy lifestyle en positieve levenshouding
Jij bent immers het gemiddelde van de vijf mensen met wie je het meeste omgaat. Dus hoe meer tijd je doorbrengt met gezonde mensen, hoe beter dat voor jouw lijf en leden is. Eet met mensen die zich bewust zijn van hun gezondheid en zorg dat je vrienden hebt met wie je kunt gaan sporten. Dat maakt gezond leven stukken leuker!

9. Last but not least: doe bovenstaande 80% van de tijd en laat de teugels de overage 20% ietwat vieren
De boog kan niet altijd gespannen zijn. Loslaten en genieten levert uiteindelijk meer bewustzijn en focus op tijdens ‘de 80%-dagen’.