slogan

#GraziaHealthChallenge: De ultieme sporttips

De afgelopen maanden stonden geheel in het teken van de Grazia Health Challenge: twaalf redactieleden probeerden verschillende sporten en diëten uit. 

De ultieme sporttips van Wouter van Driel

Grazia's Zoé had maar één missie, en dat was toned worden. Daarom nam ze personal trainer Wouter van Driel in de arm en betrad ze de kickboksring in de Vondelgym Oost. Tuurlijk had ze nog een aantal prangende sportvragen, waar Wouter maar al te graag antwoord op geeft. Komen ze: 

1. ’S Ochtends sporten vs ’s avonds sporten; wat is volgens jou het beste moment om te sporten?
“Ga sporten wanneer het jou het beste uitkomt. De meeste mensen gaan sporten in de avonduren omdat hun werk dit niet anders toelaat. Maar vaak kom je thuis na een zware (werk)dag en kies je er toch voor om niet te gaan. Die bank ziet er erg verleidelijk uit en terecht als je al de hele dag aan de slag bent geweest. Probeer een keer de wekker een uurtje eerder te zetten en ga sporten. Je lichaam staat daarna meteen ‘aan’ en je zult merken dat je meer energie hebt voor de rest van je dagelijkse bezigheden. Uiteraard is het wel belangrijk dat je na het sporten goed eet.”

2. Hoe verzorg je je lichaam na het sporten?
“Spierpijn voorkom je niet. Spierpijn is het resultaat van kleine scheurtjes in het spierweefsel door te trainen. Dit zal zich herstellen en de bedoeling is dat het daarna sterker zal worden om de volgende keer meer belasting aan te kunnen. Ik raad wel altijd aan om te rekken na het trainen. Je wilt voorkomen dat het trainen ten koste gaat van je mobiliteit. Oftewel het ‘korter’ worden van je spieren. Toch doen veel mensen dit niet. Je hebt bijvoorbeeld een uurtje om te trainen en dan is er geen tijd meer voor om ook nog te gaan rekken. Je zou dit kunnen doen onder de douche. Hier heb je toch verder weinig te doen en je kan deze tijd ook nuttig gebruiken door de gebruikte spiergroepen te rekken. Minimaal 20 seconden per rekoefening. Voor iedereen is het verschillend maar veel mensen vinden het erg fijn om na het sporten even wat te rekken.”

3. Wat te eten voor en na het sporten en waarom?
“Voor het trainen is het belangrijk dat je iets eet wat licht verteerbaar is. Iedereen kent het gevoel wel hoe het is om met een volle maag te sporten. Niet relaxt. Maar het is wel lastig om na je werk of school te gaan sporten zonder te eten aangezien je simpelweg honger hebt. Fruit is licht verteerbaar en geeft een energie boost. Weet je dat je gaat sporten na je werk of school, eet dan 1,5 tot 2 uur van te voren zodat je zeker weet dat je energie niveau op een goed pijl is. Neem dan ook iets mee van thuis. Dit zorgt ervoor dat je een doordachte keuze hebt gemaakt van wat je gaat eten en niet wat er voorhanden ligt.

Drink genoeg water. Water is essentieel voor een goede sportprestatie. Drink over de gehele dag water en niet alleen een paar glazen vlak voor het sporten. Uiteraard is het klotsende effect dan erg irritant, maar je bent ook te laat met drinken om je vochtpeil op stand te houden tijdens het trainen. Drink ook tijdens het sporten om zoveel mogelijk vochtverlies te compenseren. Drink minimaal 2 liter water per dag. Het helpt vaak om de hele dag door te drinken wanneer je constant een bidon of iets dergelijks bij je in de buurt hebt staan. Vul hem ook direct weer wanneer hij op is. Sportdrankjes hebben voordelen maar grootste nadeel is dat er vaak veel suiker in zit. Water werkt ook en is nog lekker goedkoop ook!”

Niet geheel onbelangrijk: “EIWITTEN!!!!! Je wordt niet sterker tijdens het trainen, maar tijdens je rust en daar heb je voedsel voor nodig. Eiwitten zijn de bouwstenen van je spieren. Zeker na het sporten is het belangrijk dat je deze eet. Eiwitten zijn onder andere in vleesproducten, (vette)vis, kaas, eieren, gevogelte, kwark, whey. Koolhydraten zijn ook een essentieel onderdeel van je voedingspatroon aangezien je hier een groot deel van je energie vandaan haalt. Het is tegenwoordig een trend om zo weinig mogelijk koolhydraten te eten om te kunnen afvallen. Hou er dan wel rekening mee dat je erg futloos kan zijn. Je hebt immers minder energie in je lichaam. Voor vetten geldt hetzelfde dat deze een grote boosdoener zijn wanneer je wilt afvallen. Vetten zijn onmisbaar in je dieet!!! Maar dan hebben we het wel over gezonde vetten die te vinden zijn in onder andere ongezouten noten, avocado, dierlijk vetten, kokosolie, olijfolie, cacao. Er zijn heel veel vitamines die je lichaam opslaat in de vetten van je lichaam. Deze heb je daarom hard nodig. Daarbij is het ontzettend slecht voor je hormoonsysteem wanneer je te weinig vetten eet. Hier geldt wel voor dat je met deze producten erg snel aan je calorieën komt. Ga een keer voor jezelf bijhouden wat je eet. Er zijn ontzettend veel apps te vinden in de appstore waarmee je kan bijhouden hoeveel calorieën je binnenkrijgt. Door je lengte, gewicht en doelstellingen aan te geven kunnen deze apps je vaak aangeven hoeveel calorieën je binnen hoort te krijgen. Veel mensen denken dat ze gezond bezig zijn, maar schrikken dan als ze dit daadwerkelijk gaan bijhouden. En dat kan ook beteken dat je juist meer moet gaan eten om gezond te blijven. Zeker als je vaak gaat sporten en je lichaam meer brandstof nodig heeft.”

4. Hoe lang duurt het meestal voor je resultaat kunt zien met sporten?
“Iedereen is anders en dat geldt ook voor de resultaten die iedereen behaalt tijdens het sporten. Maar als je regelmatig gaat trainen dan zal je resultaten gaan zien. Die regelmaat is erg belangrijk. Een keer een weekje niet sporten is helemaal niet erg en zelfs wel gezond. Maar elke maand een week overslaan of zelfs vaker is funest voor je resultaten. Vertrouw ook niet op wat je ziet in de spiegel. Als jij een mindere dag hebt dan zal je ook negatief naar jezelf kijken als je voor de spiegel staat. Meten is weten en cijfers liegen niet. Maak je doelstellingen meetbaar en realistisch. Merk je dat je vooruitgang boekt, maar gaat het minder snel dan je gehoopt had, dan zijn je doelstellingen misschien niet realistisch. Maar als jij blijft trainen op regelmatige basis dan ga je sowieso vooruitgang boeken.”

5. Veel gemaakte fouten tijdens het sporten?
“Poe… heb je even….. Kijk niet om je heen wat anderen kunnen optillen. Focus op wat je zelf kan en let er vooral op dat je de oefening technisch juist uitvoert. Zoveel mensen laten zich opjagen door anderen en zijn totaal niet meer bezig met het technische aspect van een oefening. Dit zorgt vaak dan weer voor mindere resultaten en nog erger… blessures.”

6. Tips om het sporten vol te houden 
“Je hebt er altijd spijt van als je niet naar de sportschool bent gegaan en nooit als je wel bent gegaan. Ik heb ook niet altijd zin om te gaan trainen, maar ik weet wel dat ik me daarna veel lekkerder voel als ik wel ben gegaan. Onthoud het moment dat je uit de sportschool komt en denk daar aan als je de volgende keer geen zin hebt.

Veel mensen weten niet waar ze moeten beginnen. Het is onbekend terrein en als ze in sportschool zijn, doen ze vaak maar wat. Kijken een beetje naar wat anderen doen en gaan hetzelfde doen. Vraag binnen je sportschool of je een programma kan krijgen. Er gaat iemand met je mee om alle oefeningen te laten zien en hij of zij geeft je tips om de oefening technisch juist uit te voeren. Dat laatste is erg belangrijk om blessures te voorkomen. Maar ook om je spieren nog beter te prikkelen en dus nog meer resultaat te krijgen. Op internet is tegenwoordig ook zo veel te vinden. Wanneer je wat meer ervaring hebt in de sportschool is het ook leuk om te gaan experimenteren. Ga op internet kijken wat anderen doen en kijk of het ook voor jezelf werkt.

Vind iemand om samen te gaan sporten. Trek elkaar over die drempel en motiveer elkaar. Accepteer ook geen nee. Jij wil ook dat die ander je motiveert dus doe het zelf ook. Het is dan wel handig om allebei ongeveer dezelfde doelstelling te hebben. Maar zelfs als de ander hele andere dingen doet in de sportschool is het al fijn om iemand te hebben die je mee trekt als je er even geen zin in hebt.

Ga dingen doen die je leuk vind. Als je het echt verschrikkelijk vindt om in de sportschool te staan, dan zijn er nog zat andere mogelijkheden om te gaan trainen. Veel mensen vinden het leuk om buiten te trainen in groepsverband. Anderen vinden het super om aan vechtsporten te doen. Vind iets wat je op de langer termijn leuk vindt en sport niet alleen voor het resultaat. Dat hou je nooit lang vol.”

7. En de voordelen van personal training
“Een personal trainer is een ideaal middel om je doelstellingen te behalen. Een goede personal trainer is eerlijk tegen je wat betreft de te behalen resultaten en wat je daarvoor moet doen. Hij of zij is helemaal op jou gefocust en zal jouw fysieke tekortkomingen blootleggen om ze vervolgens te verbeteren. Maar ook op mentaal vlak heb je erg veel aan een personal trainer. Om zo veel mogelijk resultaat te behalen komt meer kijken dan alleen trainen. Voeding, rust, stressniveau, slaap, thuissituatie, werk. Overal wordt naar gekeken om meer resultaat te boeken. Dit houdt niet in dat je hele leven gaat veranderen wanneer je een personal trainer hebt. Maar je krijgt tips om je levenskwaliteit omhoog te krikken. Een personal trainer is meer dan alleen stok achter de deur om te trainen.”


Beeld: Nanda Hagenaars