Antoine Peters komt met kindercollectie!

Op bezoek in het atelier van Antoine Peters krijgt Grazia.nl zomaar een primeur. De goedlachse ontwerper heeft ter ere v...

Op bezoek in het atelier van Antoine Peters krijgt Grazia.nl zomaar een primeur. De goedlachse ontwerper heeft ter ere van de geboorte van zijn zoon een capsulecollectie ontworpen voor het Nederlands kindermerk Kidscase.

Geschreven door: Silvana Cavallaro

Bij binnenkomst in zijn Amsterdamse atelier trakteert Antoine op een brede lach, roze koeken en koffie. “Als je de gebruikte koffiepads op een stuk stof legt, dan krijg je een heel tof patroon”, aldus de ontwerper die in alles inspiratie ziet. Dat is ook zijn insteek – gebruiksvoorwerpen omtoveren tot kunst en kunst creëren die je kunt dragen. Pop art anno 2016.

Troetelbeertjes & smileys

Het hele atelier van de ontwerper ademt overigens de jaren tachtig en negentig. Kleine details die je vrijwel overal terugziet; Troetelbeertjes als decoratie, een naaimachine beplakt met smileys, zelfs zijn telefoon heeft de ringtone van een nineties housenummer. Antoine wijst naar een stapel dozen in de hoek, zijn verzamelde inspiratie, die hij tegelijkertijd ook zijn ’transpiratie’ noemt, want “naast inspiratie opdoen is een concept ontwikkelen uiteindelijk gewoon keihard werken”.

In deze dozen bewaart hij oa krantenknipsels, folders en boekjes van musea. Soms van wel tien jaar terug. Aan het begin van een nieuw project wordt alles op zijn enorme snijtafel uitgestald. Af en toe is het in een keer raak, maar vaak duurt het conceptuele proces langer. En áls het zich uiteindelijk tot een creatie ontpopt “dan voelt dat magisch”.

De kracht van mode

Niet alleen het kledingstuk is belangrijk, de ruimte eromheen vindt de ontwerper net zo belangrijk. “Mode heeft de kracht om je humeur en lichaam te beïnvloeden, maar ook de omgeving.” Een van Antoines laatste creaties is de Lenticular Dress 2.0, een jurk die door beweging van kleur verandert. De designer wil hiermee uitdragen dat je eerst goed moet kijken, voordat je je een mening kunt vormen over een ander. Het ligt maar net aan je invalshoek. “Mensen hebben soms te snel hun mening klaar.”

Kindercollectie

De ontwerper heeft naast een aantal commerciële samenwerkingen met oa Eastpak en Gsus ook verschillende persoonlijke projecten lopen. Maar zijn ogen gaan pas echt glimmen als hij vertelt over zijn aankomende kindercollectie in samenwerking met het Nederlandse label Kidscase – een project dat ontstond ter ere van de geboorte van zijn zoon Alf. Voor de officiële lancering van de capsulecollectie Antoine Peters + Kidscase AW16/17 moeten we nog wel tot augustus wachten. “Ik mag er nog niet veel over verklappen!”

Maakt niet uit, Antoine. Het is onmogelijk om niet met een brede grijns zijn vrolijke atelier te verlaten.

Tijdens de Kleine Fabriek (www.kleinefabriek.nl) in januari 2016 presenteerde Antoine Peters zijn collectie voor Kidscase.

Beeld: ©Reinier RVDA

Laatste nieuws